Anotace kurzu: Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku

Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku

Cílová skupina:

Kurz je určen pro pedagogické pracovníky (učitele MŠ, učitele 1. stupně ZŠ, speciální pedagogy, pedagogické pracovníky školních poradenských pracovišť, učitele speciálních škol, výchovné poradce, asistenty pedagoga, psychology).

Vzdělávací cíl:

Cílem semináře je blíže seznámit pedagogy s problematikou vývoje a stimulace grafomotoriky od pedagogické diagnostiky jejího vývoje až po stimulační a reedukační programy zaměřené na rozvoj grafomotoriky.

Východiskem stimulace je seznámení s přirozeným vývojem dané oblasti a posléze řazení a třídění činností podle vývojových kritérií. Pedagogové budou seznámeni s materiály, které mohou tvořit základní vodítko při řazení a hledání dalších námětů činností v oblasti grafomotoriky. Nedílnou součástí je seznámení pedagogů s vlivem dané oblasti na získávání školních dovedností, zejména na zvládání psaní, na případné další potíže, které mohou vznikat vlivem oslabení v oblasti.

Obsah kurzu:

Blok č. 1:

  • Vliv psychických funkcí na vývoj grafomotoriky
  • Vývoj kresby v předškolním věku, vývojová stadia kresby
  • Možné příčiny grafomotorických obtíží, skupiny dětí ohrožené problémy v grafomotorice
  • Diagnostika grafomotorických obtíží z hlediska formálního provedení kresby

Blok č. 2:

  • Rozvoj jemné motoriky
  • Lateralita – vývoj laterality, diagnostika laterality
  • Pracovní návyky při psaní a možnosti jejich navození – sezení u kreslení a psaní, volba psacího náčiní, úchop psacího náčiní, postavení a uvolnění ruky při psaní; podpora formálního provedení kresby
  • Metodika kreslení a psaní levou a pravou rukou

Blok č. 3:

  • Uvolňovací a rozcvičovací cviky
  • Grafomotorická cvičení podle vývojové úrovně kresby dítěte, řazení grafomotorických prvků podle vývojových posloupností a aktuálních možností dítěte
  • Možnosti navození jednotlivých grafomotorických prvků
  • Příprava na písmo

Získané kompetence:

  • Účastník umí získávat údaje o schopnostech a dovednostech dítěte v oblasti grafomotoriky
  • Účastník se orientuje ve vývojových stadiích kresby, zná principy vývojových posloupností, při stimulaci dokáže stanovit posloupnost podnětů a činností od jednodušších po obtížnější v závislosti na přirozených vývojových fázích dané oblasti
  • Účastník umí navodit pracovní návyky dítěte při kreslení a psaní
  • Účastník je schopen při práci s dítětem přizpůsobit volbu materiálu a instrukce podle kompetencí, které dítě zvládá či nezvládá, volí vhodné činnosti a možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti grafomotoriky neodpovídá věku