ROZVOJ ŘEČI, FONOLOGICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ (ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST)

Cílová skupina:

Kurz je určen pro pedagogické pracovníky (učitele MŠ, učitele 1. stupně ZŠ, speciální pedagogy, pedagogické pracovníky školních poradenských pracovišť, učitele speciálních škol, výchovné poradce, asistenty pedagoga, psychology).


Vzdělávací cíl:

Cílem programu je blíže seznámit pedagogy s vhodnou stimulací řeči ve všech jejích rovinách. Důraz při stimulaci v jednotlivých rovinách je kladen na posloupnost v řazení podnětů od jednodušších po složitější tak, jak se daná schopnost, dovednost rozvíjí, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, věkovém rozmezí. Nedílnou součástí je seznámení pedagogů s vlivem úrovně řeči na získávání školních dovedností, zejména na zvládání trivia i na případné potíže, které mohou vznikat vlivem oslabení v oblasti.

Pedagogové budou seznámeni s materiály, které mohou tvořit základní vodítko při řazení a hledání dalších námětů činností v oblasti řeči. Součástí kurzu je výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe.


Obsah kurzu:


ÚVOD


  • čtenářská pregramotnost, specifika v jednotlivých oblastech vývoje

  • propojení matematické, čtenářské a dalších pregramotností a gramotností

  • řeč jako základ myšlení, souvislosti s vývojem dalších oblastí – prostorové, zrakové vnímání…

  • potřeba komplexního, uceleného pohledu na dítě, propojenost a podmíněnost schopností a dovedností každého dítěte


ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST


  • předpoklady pro čtení, psaní – vliv na čtenářskou pregramotnost a gramotnost

  • vztah ke čtenářství – možnosti podpory


VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ VÝVOJ ŘEČI


  • vliv jednotlivých schopností a dovedností (motorika, zrakové, sluchové zpracování vjemů…) na vývoj řeči

  • vliv sociálního prostředí na vývoj řeči

  • úloha MŠ, možnosti pedagoga


ŘEČ – JAZYKOVÉ ROVINY ŘEČI


  • rovina lexikálně sémantická

  • rovina morfologicko – syntaktická

  • rovina pragmatická

  • foneticko-fonologická rovina


ROVINA LEXIKÁLNĚ SÉMANTICKÁ – šíře slovníku a porozumění řeči


  • základní diagnostika řeči v rovině lexikálně sémantické

  • principy rozvoje slovní zásoby, chápání pojmů od pasivní roviny řeči (porozumění slovům) po aktivní rovinu (používání řeči)

  • budování slovníku v souvislostech, vedení k slovně logickým strukturám řeči od nadřazených pojmů (kategorizace) po vyšší slovně logické struktury – uvažování, usuzování

  • pojmy související s budováním pojmu přirozeného čísla.

  • základní možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti neodpovídá věku

  • výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe


ROVINA MORFOLOGICKO – SYNTAKTICKÁ – tvarosloví, větná stavba řeči


  • základní diagnostika řeči v rovině morfologicko – syntaktické

  • systematické podporování užívání slovních druhů, správné tvarosloví podpora větné stavby

  • základní možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti neodpovídá věku (zejména dysgramatismy v řeči)

  • výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe


ROVINA PRAGMATICKÁ – užití řeči v praxi


  • základní diagnostika řeči v pragmatické rovině

  • řeč v sociálním kontextu

  • verbální komunikace

  • neverbální komunikace


FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA – fonologické uvědomování, výslovnost řeči


  • fonetická rovina – fonematický sluch, artikulace. Seminář se nezaměřuje na výslovnost jednotlivých hlásek.

  • fonologická rovina – fonologické uvědomování

  • vztah se čtením a psaním

  • uvědomování si částí slov, slabiky, hlásky

  • výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe


Získané kompetence:


  • Účastník umí získávat údaje o schopnostech a dovednostech dítěte v oblasti řeči.

  • Účastník se orientuje ve sledovaných oblastech, zná principy jejich vývojových posloupností, při stimulaci dokáže stanovit posloupnost podnětů a činností od jednodušších po obtížnější v závislosti na přirozených vývojových fázích řeči.

  • Účastník je schopen při práci s dítětem přizpůsobit volbu materiálu a instrukce podle kompetencí, které dítě zvládá či nezvládá, volí vhodné činnosti a možnosti intervence u dětí, kde vývoj řeči a fonologického uvědomování neodpovídá věku.