TÉMA WORKSHOPU
Základní matematické představy
Výkony v matematice do určité míry závisejí na celkových rozumových předpokladech. Dobrá intelektová kapacita však nemusí automaticky znamenat úspěšnost v matematice. Je zapotřebí vzít v potaz a rozvinout profil schopností (viz níže), které se významnou měrou promítají do matematických dovedností. Nerozvinutí těchto funkcí může negativně ovlivňovat nejen matematiku, ale i nabývání dovedností číst a psát, zpracování vjemů z okolního světa a ztížit adaptaci na nové situace a prostředí.
Oblasti schopností mající vliv na získávání matematických dovedností:
- hrubá a jemná motorika
- grafomotorika
- zrakové vnímání
- vnímání prostoru
- vnímání času
- řeč
Soubor výše popsaných schopností a dovedností tvoří základ matematické pregramotnosti, je předpokladem porozumění matematickým pojmům, symbolům a vztahům mezi nimi. Na podkladě rozvoje těchto schopností se v průběhu vývoje vytvářejí myšlenkové postupy, kterými si dítě osvojuje pravidla, podle kterých předměty (později pojmy) porovnává, třídí, řadí, usuzuje na vztahy a osvojuje si pojem přirozeného čísla. Tyto myšlenkové procesy bývají nazývány specifické matematické schopnosti, tzn. příznačné pro rozvoj matematických dovedností.
CÍL WORKSHOPU
Záměrem workshopu zaměřeného na rozvoj matematických schopností a dovedností je zmapovat a vytvořit soubor námětů, pomůcek a zdrojů literatury, ze kterých MŠ čerpají při diagnostice a rozvoji specifických matematických schopností a dovedností.
Jedním z hlavních cílů je shromáždit příklady činností, které účastníci považují za diagnosticky přínosné, a jsou vodítkem při určování úrovně jednotlivých tzv. specifických matematických schopností a dovedností:
- Porovnávání
- Řazení
- Třídění
- Usuzování
- Představa množství, budování pojmu přirozeného čísla
Druhým hlavním cílem je vytvoření souboru námětů rozvíjejících jednu z výše jmenovaných oblastí s využitím osvědčených postupů i postupů, které mohou být považovány za méně obvyklé, přesto osvědčené.
VÝSTUPY WORKSHOPU
Výstupy z workshopů reflektují praktické zkušenosti jednotlivých mateřských škol s uvedením konkrétních tipů a návrhů na aktivity s cílem rozvíjet základní matematické představy.
Shrnutí workshopů z oblasti matematiky zde.
Náměty a pomůcky pro rozvoj v oblasti matematických představ zde.
Doporučená literatura pro rozvoj v oblasti matematiky zde.
Pomůcky pro rozvoj v oblasti matematiky (tipy z workshopů) zde.