TÉMA WORKSHOPU
Vnímání prostoru, zpracování a zapamatování si prostorových vztahů má významný přínos pro mnoho činností, podílí se na koordinaci pohybů, je součástí matematického, logického, technického myšlení. Významně se promítá i do čtenářských dovedností a psaní.
Představu o uspořádání prostoru a posléze pojmenovávání prostorových vztahů získáváme na základě dlouhodobých zkušeností pomocí pohybových, hmatových, zrakových a sluchových vjemů, jejich kognitivním zpracováním, pojmenováváním.
Přiměřené vnímání času a časové posloupnosti umožňuje po celý život smysluplné zacházení s časem, odpovídající organizaci práce. Ovlivní hospodaření s časem při každodenních činnostech, zautomatizování opakujících se činností, při učení, rozvržení si učiva na krátkodobé a dlouhodobější cíle apod.
Vnímání plynutí času je v předškolním věku vymezeno především událostmi, které dítě obklopují, které se pravidelně střídají. S vnímáním plynuti času úzce souvisí vnímání časové posloupnosti, časového sledu, uvědomování si příčiny a následku, začátku, průběhu činnosti a konce.
Osvojování si pojmů ohraničujících časové úseky umožňuje lépe vnímat čas, vymezovat si časové hranice, uvědomovat si opakující se cykly, posloupnost jednotlivých činností.
Komentář odborného týmu pro Centra kolegiální podpory:
Doporučujeme nesoustředit se na kvantitu námětů činností a literatury, ale ideálně zaměřit se na užší cíl. Užším cílem může být jedna z podoblastí daného tématu nebo budování jednoho konkrétního pojmu, popř. pojmů, které spolu úzce souvisí. U tohoto cíle se zaměřit na diagnostiku a intervenční posloupnost.
CÍL WORKSHOPU
Záměrem workshopu zaměřeného na orientaci v prostoru a čase je zmapovat a vytvořit soubor námětů, pomůcek, zdrojů literatury, ze kterých MŠ čerpají při diagnostice a budování jednoho konkrétního pojmu, popř. pojmů, které spolu úzce souvisí.
Základní pojmy předškolního věku z oblasti vnímání prostoru:
- pojmy nahoře, dole; navazující předložkové vazby: na, do, v; pojmy níže, výše;
- vpředu, vzadu; navazující předložkové vazby: před, za, nad, pod, vedle, mezi; pojmy daleko, blízko;
- vpravo, vlevo – nejprve na vlastním těle, posléze dokáže určit ve svém okolí, později určí na obrázku;
- vpravo nahoře – dvě kritéria;
- první, poslední; uprostřed, prostřední, předposlední; hned před, hned za;
- pojmenování orientačních bodů v okolí včetně jejich pořadí.
Základní pojmy předškolního věku z oblasti vnímání prostoru:
- den, noc
- ráno, poledne, večer; dopoledne, odpoledne
- jaro, léto, podzim zima
- dny v týdnu – základní orientace
- dříve, později (v souvislosti s vnímáním časové posloupnosti)
- nejdříve, později, naposled
- nejprve, před tím, nyní, potom
- včera, dnes, zítra
Komentář odborného týmu pro Centra kolegiální podpory:
Jedním z hlavních cílů je shromáždit příklady činností, které účastníci považují za diagnosticky přínosné.
Druhým hlavním cílem je vytvoření souboru námětů rozvíjejících jednu skupinu pojmů s využitím osvědčených postupů. Je možné zmapovat i ty postupy, které mohou být považovány za méně obvyklé, přesto osvědčené.
VÝSTUPY WORKSHOPU
Výstupy z workshopů reflektují praktické zkušenosti jednotlivých mateřských škol s uvedením konkrétních tipů a návrhů na pomůcky a aktivity s cílem rozvíjet vnímání prostoru a času.
Shrnutí workshopů z oblasti prostor a čas k přečtení zde.
Náměty aktivit pro rozvoj oblasti prostoru a času (vybrané příklady z CKP) zde.
Pomůcky pro rozvoj v oblasti prostor a čas (tipy z workshopů) zde.
Doporučená literatura v oblasti prostor a čas zde.