TÉMA WORKSHOPU
Zrakem dítě přijímá velké množství podnětů, je prostředníkem poznávání hmotného světa i prostředkem komunikace. Během krátkého času se dovídá množství informací z okolí, proniká do souvislostí a vztahů mezi objekty. Na zpracování těchto vjemů se účastní velká část mozku, jsou zapojeny kognitivní procesy, pozornost, paměť i emoce. Zkreslené, neúplné zrakové vnímání, ať již na úrovni zachycení, zpracování nebo uchování informací, negativně ovlivňuje poznávání světa, způsob myšlení.
Úroveň zachycení a zpracování zrakových vjemů ve všech podoblastech (diferenciace, analýza a syntéza, figura a pozadí, paměť, oční pohyby) ve školním věku významnou měrou poznamenává čtenářské a další dovednosti. Dobré zrakové vnímání je předpokladem mimo jiné k úspěšnému zvládnutí čtení a psaní písmen, slabik, slov, číslic a čísel.
CÍL WORKSHOPU
Záměrem workshopu zaměřeného na zrakové vnímání je zmapovat a vytvořit soubor námětů, pomůcek, zdrojů literatury, ze kterých MŠ čerpají při diagnostice a rozvoji zrakového vnímání v jednotlivých podoblastech:
- Zraková diferenciace
- Zraková analýza a syntéza
- Zraková figura a pozadí
- Zraková paměť
- Oční pohyby
Jedním z hlavních cílů je shromáždit příklady činností, které účastníci považují za diagnosticky přínosné, a jsou vodítkem při určování úrovně jednotlivých podoblastí.
Druhým hlavním cílem je vytvoření souboru námětů rozvíjejících jednu z podoblastí zrakového vnímání s využitím osvědčených postupů i postupů, které mohou být považovány za méně obvyklé, přesto osvědčené.
VÝSTUPY WORKSHOPŮ
Výstupy z workshopů reflektují praktické zkušenosti jednotlivých mateřských škol s uvedením konkrétních tipů a návrhů na pomůcky a aktivity s cílem rozvíjet zrakové vnímání.
Shrnutí workshopů z oblasti zrakového vnímání k přečtení zde.
Zrakové vnímání – doporučení pro CKP zde.
Náměty pro rozvoj zrakového vnímání (vybrané příklady z CKP) zde.
Pomůcky pro rozvoj v oblasti zraku (tipy z workshopů) zde.
Doporučená literatura k rozvoji v oblasti zraku zde.