Máte otázky k diagnostice předškolních dětí?

Mgr. Jiřina Bednářová vám pravidelně odpovídá na vaše dotazy a přináší odborné rady, jak efektivně využívat diagnostiku ve své práci s dětmi. Zde najdete všechny otázky a odpovědi na jednom místě.   


"Je zapotřebí k posouzení školní znalosti kresba postavy? Mám dítě učit kreslit postavu?"


Kresba lidské postavy je jednou z možností, jak v rámci školní zralosti posoudit úroveň grafomotoriky. Není to však možnost jediná, a také by jako jediná nikdy neměla zůstat. Dokonce můžeme říci, že u dětí, které nerady kreslí postavy, je to metoda nevhodná a mnohdy významně zkreslující. Více vypovídající je kresba, kterou dítě kreslí z vlastní iniciativy a s motivem, který má rádo.

V rámci školní připravenosti je vhodné posoudit kresbu vyšší řady grafomotorických prvků, jako například zubů, horní smyčky apod.. Z tohoto důvodu je dobré zaměřit se i na kresbu domečku, kde grafomotorických prvků bývá spontánně nakresleno poměrně velké množství. Ve všech kresbách je důležité vyhodnotit formální provedení kresby. To znamená posoudit linie čar, jejich plynulost, koordinovanost a tlak na podložku. 

Ke druhé otázce, zda dítě učit dítě kreslit postavu. Myslím, že tato otázka souvisí s nešvarem učit dítě kreslit postavu tak, aby obstálo např. u zápisu do školy. Zpravidla se jedná o děti, které nerady kreslí, mají s kreslením celkově malou zkušenost a v kresbě je zřejmá nekoordinovanost pohybů. Tady je zapotřebí si uvědomit, že kresbou postavy grafomotoriku nerozvineme. Je nutné vrátit se k vývojově nižším úrovním grafomotoriky, uvolnit a zkoordinovat pohyby na uvolňovacích cvicích a grafomotorických prvcích. Důležité je podporovat kresbu podle vlastních námětů a umožnit uplatnit tvořivost dítěte.

Chcete znát názor naší odbornice na některou z vašich otázek?  Pošlete nám ji na adresu klokanuvkufr@luzanky.cz